Listopad 2011

TAI CHI a protahování meridiánů

19. listopadu 2011 v 12:22 | Iva
Tai Chi bývá někdy nazýváno meditací v pohybu. Pro ladné a plynulé pohyby z něj vycházející se používá krásná metamofora: Tai Chi plyne jako voda v řece a oblaka po nebi. Znamená to, že při cvičení Tai Chi se projevuje přirozenost, která je stavebním kamenem Taoismu. Je vhodné jako relaxace a na podporu duševní i fyzické stránky cvičících. Jedná se o vnitřní pomalou formu vycházející z čínského bojového umění, ze stylu rodiny Yang. Sestava je složena ze 108 pohybů, kterou jsem ještě rozdělila do několika kratších úseků, aby se ji mohl naučit každý, kdo má zájem o tento druh cvičení.

Tato sestava se cvičí především pro zlepšení fyzického i psychického zdraví. Eliminuje stres, zejména v dnešní uspěchané době. Rotačním pohybem páteře se masíruje zádové svalstvo a orgány uložené v dutině břišní, tudíž se zlepšuje trávení a střevní peristaltika. Při správně provedených pohybech se zlepšuje celková koordinace, protahují se šlachy, procvičují klouby. Při pravidelném cvičení se zlepšuje celková kondice, která se projevuje jistějším a zároveň pružnějším postojem. Tai Chi je dobrou prevencí proti artróze, osteoporóze, pomáhá při ženských onemocněních, zlepšuje se dýchání a krevní oběh.

Číňané říkají, že stárnutí člověka se projevuje nejprve v kolenou. Začíná nejistotou, třesem a bolestí. Vše se však dá i ve vyšším věku napravit. Pomůže nám k tomu dobrá psychická pohoda, zdravá a vyvážená strava a samozřejmě pokud možno každodenní pohyb.

S Tai Chi se nedoporučuje začínat ženám v 1. nebo 3. trimestru těhotenství, Pokud už však Tai Chi cvičily, je možné pokračovat, ale v šetrném rozsahu pohybu - omezit rotace páteře. Pokud byl či je člověk vážně nemocen, doporučuje se konzultace s ošetřujícím lékařem, zda cvičení pro zdraví tohoto typu doporučí.
Je vhodné pro ženy, muže všech věkových kategorií. Pokud jde o děti, děti se, dá se cvičit s dětmi menšími, a to formou hry - např. procvičovat pohyby zvířat - tygra, hada, jeřába, s dětmi většími už lze zařadit dýchání, přetlačování formou hry apod. Součástí cvičení je protahování meridiánů (energetických drah v těle vycházející z učení na základě tradiční čínské medicíny) a závěrečná relaxace.

V případě zájmu, Vás srdečně zvu na kurzy pro veřejnost, jejichž termíny a místa konání najdete na tomto blogu.

Cvičíme také společně se seniory a handicapovanými vsedě.

Těším se na Vás :-)